diumenge, 9 de febrer de 2014

Aprenentatge a Internet

Aquesta setmana hem treballat plataformes a les quals podrem desenvolupar processos educatius a la xarxa amb es nostres alumnes. Particularment, hem treballat les webquest, les caceres del tresor, els blogs i les wikis.

Una webquest, o "investigació en la web", és una activitat on els alumnes han de cercar informació investigant en la xarxa i, posteriorment, analitzar-la i desenvolupar-la. Usualment, aquesta recerca d'informació es planteja com a un repte per a motivar i atraure l'atenció dels alumnes. En el document que hem llegit ens adreçaven a diverses pàgines on podíem trobar webquest en valencià, i ens mostraven una pàgina on ens ensenyen els passos necessaris per a crear la nostra propia webquest. Una que m'ha cridat l'atenció l'he trobat a directori webquestcat.net/, i s'anomenava "Descobrint les Matemàtiques" . A aquesta activitat ens proposen fer una recerca a la xarxa que ens portarà a descobrir i entendre la història i moltes particularitats i curiositats d'aquesta ciència. Molt recomanable.

Més senzilles que les webquest són les caceres del tresor. Bàsicament, ens plantegen diverses preguntes i nosaltres hem de fer una recerca a la xarxa per respondre-les. A més a més, generalment es proposa una pegunta final que els alumnes han de resoldre en grup a partir de la informació prèviament cercada. Ens recomanaven un directori de caceres del tresor prou interessants. Personalment, m'ha agradat una cacera del tresor on ens proposen descobrir els quadrats màgics.

Per part dels blogs, el document feia una anàlisi de les possibilitats didàctiques d'aquests com la capacitat d'utilitzar-los com a eina comunicativa, per a treballar l'expressió i comprensió escrita i lectora. o per a facilitar a l'alumnat material audiovisual. Així, ens trobem amb una ferramenta àgil i versàtil que pot utilitzar-se a qualsevol especialitat. Ens mostraven diversos directoris de blogs en català, però vull recomanar aquest blog de matemàtiques centrat a l'etapa de la ESO. Molt útil.

Finalment, hem estudiat les wikis. El nom prové del terme wiki wiki hawaià que significa ràpid i, literalment, es la paraula que millor defineix aquestes web que son creades i actualitzades de forma co·laborativa pels usuaris. En l'àmbit educatiu, les wikis ens permeten compartir documents, recopilar informació, facilitar els treballs en grup, reforçar la participació de l'alumnat i crear fàcilment aules virtuals. Ens recomanen wikispaces per a crear les nostres pròpies wikis, i ens donaven un exemple. Prèviament ja coneixia aquestes eines on-line, i opine que poc a poc aquesta ferramenta s'utilitzarà més i més a les aules.

Com es pot vore, ha sigut una setmana prou moguda. La setmana pròxima continuarem. Ens llegim!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada